Zapomenuté filmové klenoty: Československé filmy, které si zaslouží druhou šanci

Zapomenuté filmové klenoty: Československé filmy, které si zaslouží druhou šanci

Reakce k článku

Podělte se o svou reakci
Komentáře
Československá kinematografie je plná legend, ale vedle filmů, které si pravidelně připomínáme, existují i skvosty, které se z různých důvodů vytratily z povědomí diváků. Jde o zajímavá díla, která stojí za to objevit. Některá odráží dobu, ve které vznikly, jiné berou život s humorem.
Obsah článku
  1. Zabitá neděle (1969)
  2. Den sedmý, osmá noc (1969)
  3. Hry lásky šálivé (1971)

Většina z nás někdy viděla filmy jako Spalovač mrtvol, Ostře sledované vlaky nebo Postřižiny. Někde v archivech se však práší na celou řadu dalších zajímavých titulů, které sklidily uznání kritiků i diváků, na obrazovkách se však moc často neobjevují. Důvody jsou různé: uklidila je cenzura a distributoři o ně nemají zájem nebo zapadly v konkurenci jiných, lépe propagovaných děl.

Podívejte se na některé zapomenuté filmové poklady, které by stály za připomenutí.

Zabitá neděle (1969)

Na počátku normalizace bylo filmu pro jeho neúprosnou analýzu socialistické společnosti znemožněno zařazení do distribuce. Na plátna kin se dostal až po 18 letech, kdy byl uveden na festivalu autorských filmů v San Remu a ohodnocen zvláštní cenou poroty. Do české distribuce byl opožděně uveden až v roce 1990. Ani dnes ho nenajdete na streamu v kolekci filmové klasiky, a přesto má na ČSFD hodnocení 69 %.

Hraný debut vynikající české dokumentaristky Drahomíry Vihanové čekal na své uvedení 20 let. Komorní příběh armádního důstojníka v malém městě během jedné letní neděle natočila Vihanová s důrazem na atmosféru a evokaci pocitu marnosti a promarněného života.

Mezi spoustou méně známých herců vyniká Míla Myslíková nebo Jan Vostrčil. A samozřejmě Ivan Palúch v hlavní roli důstojníka Arnošta, který se jako „vojenský pán" celý den fláká, vzpamatovává z kocoviny, načež se opět těžce ožírá, každého stírá obhroublými cynickými hláškami, loudí peníze, kde se dá, hraje si s nabitou pistolkou namířenou neustále směrem na svou hlavu a vede s malou holčičkou hovory o problematice řeřichy.

Hrají: Ivan Palúch, Míla Myslíková, Otakar Žebrák, Petr Skarke, Irena Boleslavská, Vladislav Dražďák, Jan Vostrčil, Alexandra Haškovcová, Marcela Nohýnková

Den sedmý, osmá noc (1969)

Jde o další film potlačený normalizačními zákazy. Alegorický příběh o skupině lidí, kteří zůstávají v opuštěné vesnici, kde čelí chaosu a morálnímu rozkladu, se nehodil do ideologických mantinelů tehdejší kinematografie v režii Evalda Schorma. Kvůli dlouhému zákazu distribuce zůstal snímek neznámý širší veřejnosti.

Recenze jednoho z diváků na ČSFD, kde má film hodnocení 74 %:

Podle mě, zcela zásadní dílo české nové vlny. Společně s filmem Farářův konec asi nejzdařilejší filmy E. Schorma. Tento mysteriózní, tak trochu Kafkovský příběh jednoho dne a noci je vskutku jedna velká metafora, skvěle odrážející dobu, v níž vznikl. Naprosto nutné vidět! Nedivím se, že se soudruhům moc nelíbil...

Hrají: Jan Kačer, Bohumil Šmída, Jan Libíček, Květa Fialová, Josef Bek, Bohumil Švarc st., Luba Skořepová, Josef Němeček, Vladimír Jedenáctík

Hry lásky šálivé (1971)

Pro námět své odlehčené povídkové komedie o půvabech a úskalích nevěry sáhl režisér Jiří Krejčík až do doby renesance. Za podklad ke scénáři, který si napsal sám, mu posloužily povídky z pera Giovanniho Boccacia a Markéty Navarrské. Povídky Arabský kůň a Náušnice tak nabízejí dva rozmarné příběhy o manželské nevěře. V prvním z nich postarší lakomý šlechtic po zásluze přijde o věrnost své krásné choti. Ve druhém se hezká komorná dočká drahocenných šperků a vznešený, znuděný manželský pár potomka. 

Ani toto lehce erotické dílo nebylo zrovna moc propagované, protože nebylo v souladu s normalizační kulturou a časem se na něj trochu zapomnělo.

Herecké obsazení: Miloš Kopecký, Božidara Turzonovová, Jozef Adamovič, Jan Přeučil, Ilona Jirotková, Jiří Sovák, Slávka Budínová, Magda Vášáryová, Pavel Landovský

Reakce k článku

Podělte se o svou reakci
Komentáře
Zdroje článku: