Žaluji! (2019): Když pravda a spravedlnost zvítězí nad lží a nenávistí

Žaluji! (2019): Když pravda a spravedlnost zvítězí nad lží a nenávistí

Reakce k článku

Podělte se o svou reakci
Komentáře
Historický exkurz Romana Polanského do období francouzské Třetí republiky se vztahuje k současnosti a odkazuje na stále sílící antisemitismus. Skrze historické události připomíná divákovi stále aktuální lidské slabosti.

Dreyfusova aféra

Film připomíná událost nespravedlivě obviněného důstojníka z konce 19. století. Aféra kolem Dreyfusova případu oslabila důvěru ve francouzský stát a dramaticky rozdělila tehdejší společnost. Hlavní postavou této aféry je mladý nadšený důstojník židovského původu Alfred Dreyfus, který se v roce 1894 stal obětí justičního omylu. Na základě zfalšovaných důkazů byl obviněn za špionáž pro Německé císařství a následně mu bylo nařízeno doživotní vězení na Ďábelském ostrově. Šéf kontrašpionážního oddělení Marie-Georges Picquart však nashromáždil důkazy o Dreyfusově nevině a rozpoutal boj o jeho očištění.

Boj za pravdu

Příběh je postaven na postavě plukovníka Picquarta v podání Jeana Dujardina, který zprvu projeví nepřátelský postoj vůči Židům, až jeho poctivost a morální povinnost ho dovede k tažení za justiční spravedlnost pro židovského důstojníka. Dreyfus, kterého si zahrál Louis Garrel, zde není zobrazen jako čistá oběť justičního zločinu, ale zachycuje ambiciózního a svým způsobem arogantního člověka. Vyprávění směřuje k myšlence, že pro pravdu je třeba překonat předsudky i k těm, které nemáme úplně v oblibě.

Historické drama sedmaosmdesátiletého francouzsko-polského režiséra Romana Polanského, natočeno podle knihy Roberta Harrise - Důstojník a špeh, otevírá politické a filozofické otázky, které naléhavě promlouvají také k současnosti. Děj přitom režisér dávkuje po kapkách, že i divák znalý historických událostí zůstává v napětí do poslední minuty.

Reakce k článku

Podělte se o svou reakci
Komentáře