Zajímavosti o Netflixu: jak se zrodil streamovací gigant
Reakce k článku
Podělte se o svou reakciNetflix byl založen v roce 1997 dvojicí Marc Randolph a Reed Hastings v kalifornské Scotts Valley. Jednalo se o půjčovnu filmů, kterých zprvu nebylo více než tisíc. Uživatel neplatil za členství, ale za jednotlivý titul. Cena se pohybovala od 2 do 4 dolarů. Ve webovém formuláři si objednal konkrétní film a ten mu byl zaslán do schránky na DVD nosiči. Po zhlédnutí jej poslal zpět na adresu Netflixu. Již v roce 1999 ale společnost přistoupila k měsíčnímu placenému odběru, uživatel však mohl mít zapůjčený najednou pouze jeden titul.
Flix na Netu
Mnozí si možná význam názvu společnosti již odvodili. Nestojí za tím nic jiného než zkrácenina slova „internet” a hovorové „flics”, vztahující se v překladu k filmu nebo přímo ke kinu.
Rok 2003 a první milion uživatelů
Tehdy již nějakou dobu fungovala personalizace nabídky filmů. Tentýž rok si společnost nechala patentovat některé své prvky, zároveň ale došlo k odchodu spoluzakladatele Randolpha. Každý následující rok se počet uživatelů zdvojnásobil.
Honba za ideálním algoritmem
Téměř od počátku si Netflix zakládal na tom, aby doporučoval konkrétním uživatelům filmy přímo pro ně. V roce 2006 vyhlásil soutěž, nabídl milion dolarů tomu, kdo vymyslí nejlepší algoritmus pro personalizované doporučování snímku pouze na základě předchozích hodnocení.
Netflix, jak ho dnes známe
Online streaming byl spuštěn v roce 2007. Služba „Watch Now” nabízela okolo tisíce titulů, které si mohl uživatel pustit okamžitě online. Fungovala však pouze skrze prohlížeč Internet Explorer a s omezeným měsíčním počtem hodin, ale již tehdy se ukázalo, že právě tato cesta je budoucností Netflixu a celého filmového průmyslu. V následujících letech se spojil s celou řadou výrobců elektroniky, což mu umožnilo streamovat také na zařízeních Xbox, Playstation, televizích s připojením k internetu a také na přístrojích Apple. Od roku 2012 byla služba dostupná v prvních několika státech Evropy, čísla se brzy vyšplhala na 25 milionů plátců.
V současnosti má více než 180 milionů odběratelů ze 190 zemí světa a stále se drží na předních příčkách popularity. Jeho celková hodnota se k letošnímu roku vyšplhala na 194 miliard dolarů.
Reakce k článku
Podělte se o svou reakci