Trojice filmových a seriálových postav z kriminálního žánru, která u diváků boduje i v reprízách

Trojice filmových a seriálových postav z kriminálního žánru, která u diváků boduje i v reprízách

Reakce k článku

Podělte se o svou reakci
Komentáře
Československé kriminální filmy a seriály se těšily u diváků vždy velké oblibě. Nejpopulárnější jsou ty projekty, které byly natočeny v dobách, kdy se neobjevoval každý týden nový kriminální seriál. Lidé se rádi ke svým hrdinům pravidelně vrací.

Jaroslav Marvan

Legendární herec vdechl život postavě, bez které si dnes už tento žánr ani neumíme představit. Rada Vacátko se režisérovi Jiřímu Sequensovi mimořádně povedl, stejně jako celý seriál Hříšní lidé města pražského, který vznikal v letech (1968-1969). Na úspěšný televizní projekt navázaly 4 celovečerní filmy, pátý už se bohužel nerealizoval. V roce 1972 vznikl ještě televizní film Štědrý večer pana rady Vacátka, což byla jedna z posledních prací oblíbeného herce, který se s hereckou kariérou rozloučil brzy poté malou rolí v komedii Noc na Karlštejně.

Marvan měl tuto roli rád. V Národním divadle omezil svá vystoupení, aby se mohl plně soustředit na práci na seriálu. Na plac chodil vždy perfektně připravený a vyžadoval to i od ostatních. Režisér Sequens tušil, že jde o jednu z posledních Marvanových rolí a udělal mu jí přímo na míru a stala se tak trochu pomníčkem jedné herecké legendy.

Jaroslav Marvan byl první tváří, kterou mohli diváci vidět při zahájení vysílání ČT 1. května 1953.

Rudolf Hrušínský

Nejstarší člen starého hereckého rodu vytvořil celou řadu rolí a je těžké o některé tvrdit, že byla jeho životní. Bavil nás jako dědek, co konečně vyvezl manželku i dceru v komedii Slavnosti sněženek a byl stejně tak skvělý jako rodinný lékař v Postřižinách nebo kochající se venkovský doktor v komedii Vesničko má středisková.

V kriminálním žánru vytvořil majora Kalaše. Nebyl to jen jeho slovní projev, ale i drobná gesta nebo povzdechnutí, kterými dokázal své postavě vdechnout punc opravdovosti. První tři filmy s Kalašem (Strach, Vrah skrývá tvář, Po stopách krve) režíroval Petr Schulhoff, který byl známý svou pečlivostí a přísností. Dokázal setřít i velké filmové hvězdy. S Hrušínským nikdy žádný problém neměl.

Čtvrtý film s Kalašem z nějakého důvodu natočil Josef Mach, který si do hlavní role prosadil Jiřího Sováka. Hrušínský se do role kriminalisty Kalaše ještě jednou vrátil se Schulhoffem, ve filmu z roku 1979 Diagnóza smrti, bylo to celých 16 let od začátku natáčení prvního filmu.

Vlastimil Hašek

Trošku zapomenutý Vlastimil Hašek byl obsazovaný především do vedlejších rolí v komediálním žánru. Objevil se třeba v komedii Jak utopit Dr. Mráčka aneb konec vodníků v Čechách nebo v Dívce na koštěti.

Rozhodně se neztratil v seriálu Malý pitaval z velkého města (1982-1986), kde jako detektiv v pomačkaném plášti nápadně připomínal hlavního hrdinu amerického seriálu Colombo. Jako kriminalista Rudolf Pekař odmítal nosit zbraň a v ruce měl neustále notýsek. Ten herec rafinovaně používal jako tahák při natáčení, protože zapomínal text. Pekař byl „dělníkem kriminalistiky“. Bez velkých gest a riskantních akcí dokázal velice dobře prostou logikou navést celý tým na správnou stopu. Postavou nenápadného postaršího policistu se možná nechali inspirovat tvůrci novějšího seriálu Případy 1. oddělení, protože podobného policistu majora Václava Plíška tam vytvořil herec Boleslav Polívka.

Reakce k článku

Podělte se o svou reakci
Komentáře
Zdroje článku: