Sociální dilema aneb jak před sociálními sítěmi varují samotní tvůrci
Reakce k článku
Podělte se o svou reakci9. září 2020 měl na Netflixu premiéru film Sociální dilema dokumentárního režiséra Jeffa Orlowkiho. Potvrzuje, jak velkým problémem je sběr informací prostřednictvím sociálních sítí. Jedná se o celou škálu dat, které o nás Facebook nebo Google ví, od rodinných vztahů a zájmů po plánovanou koupi domácího mazlíčka. Aniž bychom něco z toho uvedli. Společnostem to slouží primárně k personalisování reklamy, zkrátka aby nám servírovali to, co nás zajímá. Problém ovšem nastává, když je s daty nakládáno jinak. Znepokojení mezi uživateli vyvolal velká únik dat společnoti Facebook v roce 2018, který se týkal 50 milionů uživatelů. O rok později došlo k úniku informací o dalších 267 milionech uživatelů.
Dokument staví na rozhovorech s odborníky a bývalými vývojáří zmiňovaných sítí. Jedním z nich je Justin Resonstein, spolutvůrce legendárního tlačítka „To se mi líbí”, dále bývalý ředitel Pinterestu a řada expertů v oblasti bezpečnosti a hrozby závislosti na sociálních sítích. Zaměřuje se zejména na proces těžby osobních dat a rizika jejich využití, hovoří o záměrném vývoji designu webových stránek tak, aby podněcovaly závislost. Velkým tématem je šíření dezinformací, které slouží mimojiné jako politický nástroj a mohou mít za dopad šíření strachu.
Pokud zvážíme, jak velkou část našeho života čas strávený na internetu sehrává, za samotné šíření povědomí o problematice si snímek zaslouží velmi kladné přijetí. Mediálně gramotné diváky zřejmě film ničím nešokuje a zkrátka jen zhrne dávno známá fakta. Ovšem „laickou” veřejnost film obohatí minimálně na edukativní rovině, stejně tak má význam pro studenty, případně děti.
Reakce k článku
Podělte se o svou reakci