Samuraj (1967): Alain Delon jako nájemný vrah, který má styl
Reakce k článku
Podělte se o svou reakciMrazivé napětí téměř beze slov
Legendární noirový snímek Jeana-Pierre Melvilla vypráví příběh osamělého nájemného zabijáka s postojem podobným samurajské filozofii. Kamera pomocí minimalistických prostředků zobrazuje jeho samotu a touhu po pomstě, a v nevyhnutelné šedi vytváří napětí beze slov.
Otec francouzské nové vlny
Melville ovlivnil filmovou tvorbu po celém světě - od režisérů francouzské nové vlny po filmové režiséry asijské a americké včetně Johna Wooa, Jima Jarmusche a Quentina Tarantina. Hned po 2. světové válce začal točit nezávislé filmy ve svém vlastním studiu. Proslavil se inovativní technikou skokového střihu. Jeho umělecky nejhodnotnějším snímkem je drama Armáda stínu (1969) z období okupace Francie nacistickým Německem.
Delonovi na míru
Scénář k filmu Samuraj napsal Melville přímo na míru samotnému Delonovi již v roce 1963. Zaneprázdněný herec nabídku nejprve odmítl. Když se o pár let později dozvěděl, kdo mu scénář vlastně nabízí, neváhal a nadšeně po roli skočil.
“Poslouchám vás už více než sedm minut a neslyšel jsem ani jedinou větu dialogu. To mi stačí. Ten film budu dělat. Jaký má název?” “Samuraj,” odpověděl mu Melville. Delon se zvedl a beze slova naznačil, ať ho režisér následuje do ložnice, kde kromě koženého gauče bylo pouze samurajské kopí, meč a dýka.
Reakce k článku
Podělte se o svou reakci