Nový katastrofický seriál Estonia připomíná reálnou tragédii z roku 1994

Nový katastrofický seriál Estonia připomíná reálnou tragédii z roku 1994

Reakce k článku

Podělte se o svou reakci
Komentáře
Estonia byl trajekt pro automobily a pasažéry postavený v roce 1979 v Německu. V letech 1980–1994 plul v Baltském moři. V září 1994 se při dodnes neobjasněné nehodě potopil, přičemž zemřelo 852 osob.
Obsah článku
  1. Seriál naznačuje, že vyšetřování nebylo důsledné
  2. Skutečnost

Jednalo se tak o nejtragičtější světovou námořní katastrofu 90. let a nejhorší evropskou mírovou námořní nehodu za celé 20. století. Kapacita lodi byla 2000 osob. Z celkových 989 pasažérů (včetně posádky) zahynulo 852 osob, z toho 501 Švédů a 285 Estonců. K potopení došlo během necelé hodiny, mezi 0:55 a 1:50, zhruba na půli cesty z Tallinnu do Stockholmu. Vrak klesl na dno v hloubce asi 80 metrů.

Vyšetřování, které trvalo několik let, nepřineslo uspokojivé vysvětlení příčiny nehody a mluvilo se o zanedbané údržbě. Později vyšlo najevo, že loď opakovaně převážela vojenský materiál a není vyloučeno, že mohlo dojít k explozi.

Seriál naznačuje, že vyšetřování nebylo důsledné

Seriál nahlíží na tuto tragickou událost nejen z pohledu samotných pasažérů, ale také prostřednictvím svědectví a výpovědí přeživších a dosud nezveřejněných záznamů. Vrací se k řadě nezodpovězených otázek, které přetrvávají i po 30 letech. Přináší detailní pohled na události osudné noci, ale také na následné vyšetřování a dlouhotrvající snahy o odhalení pravdy. Přibližuje také následky této tragédie, která dodnes zůstává živá v paměti tisíců lidí, jejichž životy byly touto událostí ovlivněny.

Přestože oficiální vyšetřování označilo za hlavní příčinu potopení trajektu technickou závadu, stále se spekuluje o skutečném důvodu této tragédie. Seriál se proto nezaměřuje pouze na samotné potopení trajektu, ale i na vyšetřování, které následovalo a bylo plné kontroverzí a nejasností.

Diváci budou mít jedinečnou příležitost vidět v této dokumentární rekonstrukci dosud nepublikované záznamy a rozhovory s přeživšími, kteří se znovu rozhodli podělit o své traumatické vzpomínky. Kromě osobních příběhů seriál zprostředkovává i odborné analýzy.

Natáčení bylo mimořádně náročné po všech stránkách. Velká část scén byla natáčena na otevřeném moři, čemuž předcházely dlouhé technické a logistické přípravy. Štáb musel bojovat s přírodními živly, a tak bylo nutné, aby všichni před natáčením prošli důkladnou fyzickou přípravou. Seriál rovněž využívá nejmodernější vizuální efekty, aby co nejvěrněji zachytil potopení trajektu. Každý detail byl konzultován s odborníky a přeživšími, aby byla zachována autentičnost a pravdivost.

Skutečnost

Existují i názory, že potopení trajektu mohly způsobit vnitřní exploze. Vycházejí přitom z faktu, že potápěči (expedice se účastnil také český potápěč Jindřich Böhm) nalezli ve vraku otvory, které podle britských expertů nemohly být způsobeny jinak než explozí. Vzorky odřezané z otvorů po údajné explozi byly zkoumány pěti různými laboratořemi v Británii s jednoznačným výsledkem ve prospěch scénáře s explozemi směřujícími z vnitřku lodi ven. Otvory jsou velké desítky centimetrů až dva metry a s „roztrhanými okraji vyhnutými ven“.

Švédská vláda chtěla zalít celý vrak betonem, ale protože jde o mezinárodní vody, neuspěla. Zvláštním zákonem prohlásila vrak za podmořský hrob se zákazem vstupu. To však platí pouze pro švédské občany, zase kvůli potopení v mezinárodních vodách.

Nově na Voyo.

Reakce k článku

Podělte se o svou reakci
Komentáře
Zdroje článku: