Melodie podzemí: Zelenáč Delon nakonec vydělal na filmu desetkrát víc než hvězdný Gabin

Melodie podzemí: Zelenáč Delon nakonec vydělal na filmu desetkrát víc než hvězdný Gabin
Pamatujte, že každý komentář bývá zprávou o komentujícím.
Děkujeme za vaše komentáře.
Zkušený zločinec Charles (Jean Gabin) je po pěti letech propuštěn z vězení. Hodně se toho změnilo, z Paříže se stalo jedno velké staveniště a ani ve zlodějské branži už to není, co to bývalo. Charles si ve své vězeňské cele vše promyslel. Chce udělat poslední velkou loupež ve svém životě.

Chtěl by sebe a manželku zabezpečit na stáří. Pro svůj plán vyloupit největší kasino v Cannes potřebuje parťáka. Francis (Alain Delon) je sice trochu mladý, zbrklý a ještě se neumí chovat ani oblékat, ale rychle se učí. Charles z něj udělá elegantního šviháka a jeho počestného švagra přemluví, aby jim dělal řidiče. Jeho plán je promyšlený do posledního detailu, jen nesmí nikdo udělat chybu.

Film z roku 1963 byl prvním ze série velkorozpočtových filmů režírovaných Henrim Verneuilem. Jde o klasický film o loupeži, který vyčníval nad průměr skvělým hereckým obsazením. Alain Delon původně vůbec v hereckém obsazení nebyl, ale když se o natáčení dozvěděl, rozhodl se zkusit štěstí. Vzdal se svého honoráře s tím, že dostane procenta ze zisku ve třech zemích – Číně, Japonsku a SSSR. V Japonsku byl film překvapivě tak populární, že Delon vydělal desetkrát víc peněz, než byl honorář jeho zkušenějšího kolegy.

Právě tento film byl pro Delona odrazovým můstkem, který ho zviditelnil hlavě ve Francii a přinesl mu další nabídky v gangsterských filmech, které byly v té době na vzestupu.

Jean Gabin už se zviditelňovat nepotřeboval. Role mlčenlivých gangsterů i patriarchů se mu jen hrnuly a rád přijímal i nabídky na populární komedie, kde se stále více prosazoval mladý Jean-Paul Belmondo, který byl považovaný za velkého konkurenta Delona.

Spojení Gabin a Delon fungovalo a oba byli velice talentovaní. Podle kritiků Delon vyzařoval hrozbu svou vitalitou a tělesností. Byl přirovnávaný k divokému panterovi – byl mužný, ale zároveň uhlazený a smrtící. Gabin se moc snažit nemusel. Jeho vzhled byl dost impozantní. Vypadal jako skála – pevný, nesmiřitelný a s noblesní elegancí. O Delonovi se psalo, že se v průběhu kariéry začal svým hereckým projevem Gabinovi v gangsterských rolích podobat. Byl chladný, bez emocí.

Spojení Delon a Gabin se osvědčilo i ve filmech Sicilský klan (1969) a Dva muži ve městě (1973).

Silnou stránkou filmu je i sugestivní jazzová partitura Michela Magnea, která pomohla vybudovat napětí a skvěle doplňuje děj. Magnea je známý také hudbou pro filmy s Angelikou.

Zdroje článku: