Matylda dotančila z kina na televizní obrazovky. Snímek Tancuj Matyldo nenechá nikoho bez emocí
Reakce k článku
Podělte se o svou reakciO filmu
V příběhu inspirovaném skutečnou událostí žije uzavřený Karel (Karel Roden) ve světě řádu a striktních pravidel, ve kterém nezbývá mnoho místa pro empatii. Jako exekutor si zvykl, že lidé ho nemají rádi, obviňují ho, když dělá svou práci, a rozhodně se nikdy nesetkává s pochopením. Přitom on je přesvědčený o tom, že dělá svou práci dobře, chrání věřitele před dlužníky a dodržuje zákony. Sám se však přesvědčí o tom, že zákony a zažité postupy nemusí být vždy tou nejlepší volbou. Ty hlavně naprosto postrádají možnost posoudit lidské přešlapy, které nemusí být vždy způsobeny ze zlovůle provinilých.
Svou extrovertní a bohémskou matku Matyldu (Regina Rázlová), bývalou barovou zpěvačku, navštěvuje víceméně z povinnosti. Matylda přijde nečekaně o byt a Karlovi nezbude než ji vzít k sobě. Jejich soužití je ale pro něj katastrofou. Vše se ještě zkomplikuje, když vyjde najevo, že Matyldino chování není jen obrazem její bezstarostné povahy, ale že u ní propuká Alzheimerova choroba, kterou ještě medicína neumí vyléčit.
Jako možné řešení se nabízí, že o svéráznou babičku bude pečovat Karlův syn Pavel (Antonio Šoposki). Ten je podle otce nezodpovědným a rozmazleným floutkem, který pohrdá jeho povoláním, ale to mu nebrání v tom, aby si chodil pro kapesné, které mu otec dává z peněz, které si takovou profesí vydělává.
V jedné domácnosti se tak musí srovnat pedant a puntičkář, komplikovaná a nevyzpytatelná matka a lehce znuděný syn, který má pocit, že pro otce nic neznamená. Jejich soužití přináší celou řadu situací, které by nikdo nechtěl zažít, ale najdou se i vzácné chvíle, které jim dovolí užít si té krásné a ničím nenahraditelné rodinné pospolitosti. Takových okamžiků je sice málo, ale o to víc jsou emotivní.
Vše se ale nakonec musí podřídit hluboké ráně, kterou do skupiny lidí, kteří se spolu učí sžít, zasekne ostrá čepel v podobě nemoci s jasnou prognózou a nulovou šancí na změnu k lepšímu.
Nikdo to nechce vzdát, ale cesty, kterými si všichni tři musí projít, nejsou nazdobené okvětními lístky růží a každý z trojice musí dělat bolestná rozhodnutí, která nikdo nechce zažít, ale přesto do života mohou přijít každému z nás.
Zdánlivě bezvýchodné situace převrátí otci a synovi život vzhůru nohama, ale tím, že to nevzdají, udělají něco důležitého nejen pro Matyldu, ale i sami pro sebe.
O hereckém obsazení
Do rolí naprosto rozdílných charakterů, bohémské Matyldy a chladného soudního exekutora Karla tvůrci obsadili výrazné herecké osobnosti, Reginu Rázlovou a Karla Rodena. Ti se ve filmu setkávají spolu před kamerou úplně poprvé, v minulosti Rázlová však působila jako Rodenova pedagožka na DAMU.
Herecké spojení Karel Roden a Regina Rázlová nebylo naším primárním cílem. Takhle jsme neuvažovali. Prvořadé je, nakolik herec odpovídá vaší představě postavy, kterou má hrát. A to oba bezezbytku splňovali. Pro nás bylo důležité, že je náš scénář okamžitě oslovil a že na naši nabídku kývli. Samozřejmě jsme věděli, že Regina Karla na DAMU učila a že se celý svůj herecký život míjeli. Ale že si v našem filmu splní přání si spolu zahrát, bylo jen jakýmsi příjemným bonusem navíc,
říká režisér a scenárista filmu Petr Slavík.
Spolupráci se svým bývalým žákem si pochvalovala i sama Regina Rázlová.
Pro mnoho učitelů z nejrůznějších oborů je spolupráce s bývalým studentem či žákem vzrušující dobrodružství, a když i pro mě taková pracovní situace nastane, lhostejno zda v divadle či ve filmu, vždy se velmi z takových setkání raduji. Pracovat s bývalými studenty je moc prima. A Karel Roden? Měla jsem ho vždy a mám osobně dodnes velmi ráda a bylo mi velkou ctí a opravdu potěšením si s ním zahrát,
Režisér a scenárista Petr Slavík znal Reginu Rázlovou jen z jejích starších filmů, ale když ji pak v Divadle Ungelt viděl v roli Marlene Dietrich, bylo jasné, že to je Matylda – bohémská, extrovertní, stárnoucí, a přitom stále krásná žena.
Když jsme se pak scházeli nad scénářem, Regina mě přesvědčila, že se nebude bát jít až na dřeň. Nejen, že dokáže zahrát tu proměnu v lidskou trosku, ve kterou se lidé postižení touhle nemocí mění, ale že dokáže dát té postavě humor i hloubku,
vzpomíná Petr Slavík.
A Regina Rázlová ke svému obsazení říká:
S tvůrci jsme se před mnoha lety potkali po představení o Marlene Dietrich. Po nějakém čase mě požádali o schůzku a vyprávěli mi Matyldin příběh. A tam, v té studené kavárně, jsem se poprvé smála i plakala s Matyldou. A tam, v té studené kavárně, jsem nezaváhala ani vteřinu a řekla, ano, ten film musíme natočit. A tam se stalo, že vyprávět Matyldin příběh byl můj lidský i pracovní sen.
Kontrapunktem ke dvěma zkušeným hercům je pak mladý herec Antonio Šoposki v roli Karlova syna. Tvůrcům bylo od začátku jasné, že pro obsazení role osmnáctiletého kluka bude potřeba udělat poměrně obsáhlý casting. Jenže byla zrovna pandemie covidu, a napadlo je tak zvolit ne zcela běžný postup. Na sociálních sítích zveřejnili výzvu a uchazeči o roli měli za úkol poslat tři krátká videa na zadaná témata. Z téměř sto devadesáti zájemců nakonec jen tři nejlepší, mezi nimiž byl i Antonio Šoposki, zkoušeli i s Reginou Rázlovou a Karlem Rodenem.
Antonio Šoposki typem i projevem odpovídal naší představě postavy Pavla, ale bylo tam i něco navíc. Něco, čemu se říká charisma, osobnost. Samozřejmě to byl trochu risk, protože z hereckých zkoušek nepoznáte všechno, ale Antonio nejen naplnil, ale i překonal naše očekávání. Myslím, že má všechny předpoklady být opravdu dobrým hercem,
řekl režisér Petr Slavík.
Snímek Tancuj, Matyldo se natáčel kromě Prahy, Bratislavy, Plzně a okolí také v malebném přímořském městě Étretat ve francouzské Normandii.
V nabídce Netflixu.
Reakce k článku
Podělte se o svou reakci- Press kit Bontonfilm,
- Autorský text