Josef Šebánek: Ztvárnil pouhých devět filmových postav, ale bodrého dědu Homolku znají všichni

Josef Šebánek: Ztvárnil pouhých devět filmových postav, ale bodrého dědu Homolku znají všichni
Pamatujte, že každý komentář bývá zprávou o komentujícím.
Děkujeme za vaše komentáře.
To však nebyla jeho první role. Šebánkovým debutem byl film Miloše Formana Lásky jedné plavovlásky, kde si zahrál spolu s neherečkou Miladou Ježkovou rodiče klavíristy Mildy. A k roli přišel kuriozním způsobem.

Forman se původně k Šebánkovi přišel podívat na byt pro rodiče Mildy. Vzal ho tam kameraman Miroslav Ondříček, protože šlo o byt jeho strýce. Režiséra Formana Josef očaroval svou bezprostředností a bodrostí. Do hraní se mu nechtělo, protože se bál, že se nenaučí text. Forman ho ujistil, že se nic učit nemusí a bude mluvit vlastními slovy.

Na svou první filmovou premiéru se styděl přijít a poslal manželku, která seděla v lóži s Miladou Ježkovou. Hvězda filmu Kulový blesk ji hned na začátku filmu ujistila, že sice ležela v posteli s jejím manželem, ale bylo to ve vší počestnosti a pod noční košilí byla oblečená.

Milada Ježková si zřejmě s paní Šebánkovou padla do noty a když byla možnost, aby si s ní Josef znovu zahrál ve filmu Nejkrásnější věk debutujícího Jaroslava Papouška, doma mu to prošlo.

V trilogii stejného režiséra o Homolkových už byl Josef Šebánek v manželské dvojici s Marií Motlovou, kterou diváci mají v paměti jako pozdější všetečnou hospodyni primáře Sovy v seriálu Nemocnice na kraji města. Babička Homolková byla první filmová role Motlové, kterou si zahrála, a to bylo herečce z kladenského divadla už padesát let.

Motlová, Husák
Motlová, Husák | Zdroj: Filmové studio Barrandov / © Česká televize

Šebánek vlastně dědu Homolku nemusel ani hrát. Byl stejně pohodový a výřečný, rád se napil piva. Pořád mu bylo teplo, takže i doma chodil jen v tílku. A samozřejmě fandil Spartě, stejně jako jeho postava. Jen v jednom se od své postavy lišil. Nikdy se nenervoval. Jen v zimě jim byl byt v Praze trochu těsný, protože od jara do podzimu trávili všechen volný čas na chatě na Orlíku, kterou si rádi zvelebovali. Když na protější straně přehrady vzniklo vládní rekreační zařízení, vtipálek Josef volával přes vodu na Tondu (prezident Antonín Novotný), aby zašel na kafe. Ale marně!

S reálnou manželkou se popichoval stejně jako s tou filmovou.

Děda Homolka:

To bych musel bejt Edizon nebo Lenin, a ani ti by na tebe nestačili. A to, že sem si na tobě vymohl po těch letech fotbal, to je víc, než kdybych vynalezl žárovku!

Babi Homolková:

Ty sis nic nevymohl, ty si mě akorát tak protivnej, že sem ráda, dyž vypadneš z baráku ty Edizone!

Traduje se, že když se točil film Homolka a tobolka a povedená rodina vyrazila do Krkonoš, během natáčení musela Helena Růžičková s Jiřím Hrzánem do pražského Činoherního klubu na jedno večerní představení. Šebánek nechal pozdravovat manželku a vzkázal, aby byla tak hodná a poslala mu něco k jídlu, dvě stovky a čistou košili.

Manželka nasmažila několik kotlet, přidala dokonce stovku navíc a také tu košili. Manžel se jí brzy ozval:

Tak to, Máňo, bylo naposled. Už nic neposílej. Kotlety sežrala po cestě Růžičková, Hrzán prochlastal ty tři stovky, ještě že mu ta košile byla velká.

Bodrého dědu si připomeneme ve filmu Ecce homo Homolka v posledním říjnovém týdnu na ČT1 anebo už teď na Voyo.

Zdroje článku:
  • České filmové nebe, Pavel Taussig, XYZ, ISBN 978-80-7505903-1,
  • Autorský text