Ecce homo Homolka: Jedna obyčejná neděle v rodině, kterou nechce mít nikdo za sousedy

Ecce homo Homolka: Jedna obyčejná neděle v rodině, kterou nechce mít nikdo za sousedy
Pamatujte, že každý komentář bývá zprávou o komentujícím.
Děkujeme za vaše komentáře.
Pro Jaroslava Papouška byla emigrace Miloše Formana a Ivana Passera impulsem k tomu, aby se pustil do tvorby titulů takzvané československé nové vlny. Po posledním projektu z této spolupráce (Hoří, má panenko) se do režie pustil sám. Podle vlastního scénáře natočil tragikomedii Ecce homo Homolka.

Film měl v kinech premiéru v březnu 1970, kdy navzdory sílící normalizaci do kin dobíhaly tituly natočené ve svobodné barrandovské éře. Papoušek na film navázal komediemi Hogo fogo Homolka a Homolka a tobolka. První film se dočkal na MFF v San Sebastiánu ve stejném roce oceněni jako nejlepší film.

Poživačná a až příliš hlučná rodina Homolkových si z Prahy vyrazí na nedělní výlet do přírody. Romanticky rozevlátá Heduš tančí mezi stromy, zatímco se ve vodě chladí pivo. V nedalekém mlází se muchlují mladí milenci. Ženský hlas volající o pomoc přeruší idylu a les urychleně opouštějí doposud neviditelné houfy lidí. Homolkovi prchají také. Skončí v bytě, který obývají společně.

Po změně plánů a chudém obědě se děda chystá na fotbal a Heduš, lačnící po nějaké ušlechtilé zábavě, má v plánu i s babičkou, ušlápnutým Ludánkem a nezvedenými dvojčaty zamířit do Chuchle na dostihy. Ludánek by samozřejmě raději šel na fotbal, ale zatím si u Heduš toto právo neprosadil. Tak se alespoň v Chuchli u stánku opije.

Jak už to u této rodiny bývá, nikdy věci nedopadnou tak, jak si je naplánuje. Zklamaná rodinka se nakonec doma obviňuje a lituje. Na povrch vyplouvají staré křivdy. Děda je vzteklý, že musí stlát postel, kterou rozházel, a babi se kvůli vášnivé debatě nevěnuje přípravě večeře a spálí řízky na uhel.

Neděle pomalu spěje ke svému konci. Heduš propukne v pláč, že je tlustá a nešťastná. Její sny z mládí jsou pryč. Babi se k ní přidá. Ani ona není šťastná. Děda s Ludánkem se utvrzují v tom, že se špatně oženili. Oba páry pak tančí na Beethovenovu Ódu na radost, která zazní z rozhlasu.

Zdařilý snímek mapuje zázemí jedné obyčejné české rodiny a opírá se o dobře odposlouchané dialogy a reakce a o svérázné charakterové typy. Ač to tak nevypadá, film ukazuje divákům pevnou rodinu, bezpečí domova a pevné zázemí v rodinném klanu. Ať je život rodiny jakýkoliv, je to jejich volba a všechno to hašteření, škorpení a vyčítání je vlastně velice pevným tmelem. Homolkovi se nehádají, aby našli řešení problému. Líbí se jím samotné hádky, které jim pomáhají k seberealizaci a udržují jejich malý rodinný svět pohromadě a v bezpečí před okolním světem.

V hereckém obsazení režisér vsadil především na Josefa ŠebánkaHelenu Růžičkovou, Františka Husáka a Marii Motlovou. V rolích dvojčat se objevili Matěj a Petr Formanovi.

Ve vysílání 27.10. na ČT1 odpoledne.

Zdroje článku: