Cizinec na útěku: Henry Fonda jako lovná zvěř v televizním westernu, který by obstál i na velkém plátně

Cizinec na útěku: Henry Fonda jako lovná zvěř v televizním westernu, který by obstál i na velkém plátně
Pamatujte, že každý komentář bývá zprávou o komentujícím.
Děkujeme za vaše komentáře.
Režisér Don Siegel pracoval dlouhé roky pro Hollywood a už si trochu od tohoto prostředí potřeboval odpočinout. Stáhl se do ústraní a začal se věnovat televizní tvorbě. Právě v té době vznikl western, který mnozí označují za jeho nejlepší dílo v roli režiséra.

Cizinec na útěku je na televizní film velmi působivý. V roce 1967 většinou hollywoodské westerny nevydělávaly velké peníze, pokud to nebyly projekty s velkou produkcí a s mega hvězdou, jako byl John Wayne. Proto se tomuto westernu pro velké plátno nedostalo dost pozornosti. Pokud měl být natočen, musel se přizpůsobit televizním normám. Přesto se na něm nešetřilo a kvůli natáčení byly například položené koleje pro vlak.

Velice filmu pomohlo dobré herecké obsazení. Scénář byl upravený podle tehdejších trendů, které se snažily na televizních obrazovkách omezit množství násilí. O špatných činech se tedy divák dozvěděl, ale neviděl je na vlastní oči.

Hlavní hrdina Ben (Henry Fonda) slíbí svému spoluvězni, že se po propuštění vydá hledat Almu Brittenovou, aby se ujistil o jejím zdraví. V městečku Banner řádně opilý vystoupí z vlaku a ptá se po ženě. Jenže její jméno budí emoce, a tak opilý Ben dostane pěkný výprask jen za to, že se odvážil zeptat.

Nakonec dostane přece jen indicii, kde má ženu hledat. Když dojde na místo do domku u nádraží, najde Almu uškrcenou. Přestože je opilý, je mu jasné, že bude podezřelým číslo jedna, a to pro právě propuštěného lotra nevěstí nic dobrého. Ben se tedy honem rychle sebere a prchá pryč z města. Nedojde však daleko a šerifovi muži ho dostihnou. Přesně jak předpokládal, je jediným podezřelým v případu vraždy Almy Brittenové.

Šerif McKave odmítne vykonat spravedlnost na místě. Protože je to chytrý člověk, už dávno pochopil, že své lidi musí zaměstnat, aby si udržel autoritu. Místo obyčejného oběšení na prvním stromě tak vymyslí pekelný plán. Ben dostane koně a malý náskok a lov na člověka může začít.

Podobný motiv už od té doby okopírovalo mnoho hororových filmů, ale režisér Siegel si dal opravdu záležet i na detailech. Přítomnost takové legendy, jakou byl Henry Fonda, dokázala z ostatních herců dostat to nejlepší, co v sobě měli.

Fonda tráví většinu filmu jako lidská troska. Jeho Benu Chamberlainovi se dostává spousty pomoci od lidí, které potkává na útěku, a nezdá se, že by někoho šokovalo, že si šerif a jeho lidé z města Banner vykládají spravedlnost po svém.

Ben má výhodu, že je cynik a od života toho moc nečeká. Henry Fonda se jako zkušený herec dokázal s tématikou násilí dobře vyrovnat. Divákovi režisér usnadnil sledování děje, a přestože nemohl ukázat běžnou filmovou porci násilí, dokázal postavy uvést tak, aby nebylo pochyb, kdo jsou ti největší padouši (ošklivá jizva na obličeji, láska pro zabíjení čehokoliv, neustálé povzbuzování k zabití Bena atd.).

Film by i přesto skvěle mohl konkurovat věhlasným westernům slavných režisérů a má všechno, co se od tohoto žánru očekává.

K vidění na ČT2 28.7. večer.

Zdroje článku: