Chyby a jedinečná rekonstrukce letecké nehody v legendárním seriálu Sanitka

Chyby a jedinečná rekonstrukce letecké nehody v legendárním seriálu Sanitka

Reakce k článku

Podělte se o svou reakci
Komentáře
Je tomu čtyřicet let od natočení oblíbené Sanitky, jež v jedenácti epizodách přináší dramatické zážitky pracovníků záchranné služby, vyjíždějících neohroženě do míst, odkud se ozývá volání o pomoc. Při natáčení seriálu se ovšem tvůrci nevyhnuli několika chybám.

I stará podívaná dokáže po letech překvapit

Seriál z prostředí záchranné služby Sanitka z roku 1984 se pravidelně vrací na televizní obrazovky. Nejeden divák si s chutí připomene oněch jedenáct epizod ze života záchranářů, kteří přicházejí na pomoc lidem v ohrožení.

Ačkoli seriál dosahuje na Česko-Slovenské filmové databázi „jen“ 65 %, patří mu aktuálně 276. místo v žebříčku nejoblíbenějších. Jistě za to vděčí nejen zajímavému ději, ale hlavně výtečnému hereckému obsazení. V hlavních rolích můžeme vidět Jaromíra Hanzlíka, Zlatu Adamovskou, Ivanu Andrlovou, Petra Kostku či Miroslava Zounara ad.

Seriál jsem viděla několikrát a pokaždé mě něčím překvapí a pokaždé mě dojme. Doktor Skalka odcházející chodbou nemocnice je snad nejsilnější seriálová scéna, co znám. Celkově je to takové realistické až syrové, v něčem i zajímavější než Nemocnice na kraji města.

Záhadná (ne)znalost angličtiny

Fakt, že Sanitka dosud sbírá nové příznivé recenze, svědčí o tom, že nadále budí zájem u současných diváků i přesto, že obsahuje několik logických, historických a jiných chyb. Projevily se zejména ve druhé polovině epizod.

Např. v sedmé epizodě můžeme najít minimálně dvě chyby. První se týká označení kongresu v Kodani, které zní IAMRS. Zkratka však znamená „Iráckou asociaci pro lékařský výzkum a studii“. V tomtéž díle Jandera (Jaromír Hanzlík) pochválí Mádra (Petr Kostka) za projev v angličtině. Ten mu ale vzápětí začne každou anglickou větu překládat, takže těžko říct, co z projevu vlastně měl, pokud ničemu nerozuměl.

Jedinečná rekonstrukce letecké nehody

V jistém smyslu se jako nejzajímavější může jevit poslední epizoda, tedy jedenáctá, kde došlo k letecké havárii. Ta se udála i ve skutečnosti a v seriálu byla poměrně přesně zrekonstruována, ačkoli v reálu se jednalo o proudové letadlo, zatímco pro účely natáčení bylo rozbito vrtulové. V pozadí tak lze spatřit zbytky vrtulí. Rekonstrukce nehody byla údajně nejdražším počinem tohoto druhu v seriálové tvorbě před rokem 1989, o to více zamrzí, že epizodu provázelo pár chyb.

Těsně před výjezdem sanitek k havárii vyběhne Pudil (Petr Nárožný) na ulici, aby zastavil dopravu a umožnil jejich průjezd. Při následném příjezdu na místo letecké nehody se ale zdá, že první ze sanitek řídí právě Pudil, soudě podle černého kabátu a klobouku. Děj se odehrává roku 1975, a když sanitní vozy vjedou na tehdejší náměstí VŘSR (nyní Vítězné), mohou si diváci všimnout modrého autobusu Karosa C734, jenž se ovšem začal vyrábět roku 1981.

Na základě informací z letištního dispečinku pak víme, že v letadle mělo být 130 pasažérů. Na konci akce ale ředitel (Josef Vinklář) nahlásí 68 mrtvých a 52 zraněných, což je dohromady 120 osob. Hledání raněných či zemřelých by tak mělo pokračovat. Všimli jste si dalších zajímavých omylů a pochybení?

Reakce k článku

Podělte se o svou reakci
Komentáře
Zdroje článku: