Andělští policajti ze Smíchova jsou už za dveřmi a šestá řada diváky určitě nezklame

Andělští policajti ze Smíchova jsou už za dveřmi a šestá řada diváky určitě nezklame
Pamatujte, že každý komentář bývá zprávou o komentujícím.
Děkujeme za vaše komentáře.
Oblíbený kriminální seriál se drží na obrazovkách už šestnáct let. Celou dobu si dokázal udržet své diváky a zásluhu na tom má i herecké obsazení a také práce odborných poradců, kterým neunikne nic, co by v kriminální práci českých vyšetřovatelů být nemělo.

Šestnáct nových epizod odstartuje už 26. srpna večer na TV Nova, a to případem nazvaným Smrt barmanky. Kriminalisté budou rozplétat napjaté vztahy v rodině mladé ženy a maminky malého chlapce, kterou někdo zabil v ranních hodinách, kdy měla být v herně, kde pracovala jako barmanka, sama. Ani pracovní atmosféra však není na místě úplně ideální a pod jednou střechou se potkává příliš mnoho nešťastných osudů.

Oskar Hes
Oskar Hes | Zdroj: TV Nova

Nová řada Kriminálky Anděl se zaměřuje i na současné společenské problémy – na násilí mezi dětmi a dětské gangy, pojišťovací podvody, gambling nebo černý obchod s léčivy. Od 26. srpna bude každý pondělní večer od 20.20 patřit majoru Hajnovi, kapitánu Benkovskému a jejich kolegům. V hlavních rolích se opět představí Marek Taclík, David Švehlík, Jiří Langmajer, Michal Novotný, Helena Dvořáková, Oskar Hes a Dalibor Gondík.

 Myslím, že si Kriminálka Anděl drží stabilně vysokou úroveň. Mám dokonce pocit, že je šestá řada ještě o něco povedenější než ta předchozí,

láká na nové díly kriminálky představitel nejmladšího člena mordparty Oskar Hes.

Jako Radim Fišer rozšířil tým elitních policistů v páté řadě a je benjamínkem celé party.

 V páté sérii to byl trošku takový ňouma a blbec. Stále měl nevhodné vtípky vůči holkám, nyní už mi přijde jako plnohodnotný člen týmu, který dokonce zvládne sám jeden případ vyřešit. Díky tomu ho tým vezme mezi sebe,

prozrazuje, jak se bude jeho postava dál vyvíjet. Na otázku, ke komu ze starých mazáků bude mít nejblíže, odpovídá, že ke kapitánu Janu Součkovi, kterého hraje Jiří Langmajer.

S Jirkou jsme se sblížili i mimo kameru. Je s ním ohromná legrace. Dokáže člověka hrozně lehce vykolejit. A já se občas vykolejit nechám, takže častokrát na place vznikly hodně zábavné situace i mimo kameru.

Nic se nepodceňuje, dokonce má seriál i odborného poradce, který dohlíží na místo činu, aby vypadalo vše reálně. Dohled nad filmaři má aktivně sloužící detektiv Jan Kloubek, který pracuje u policie od roku 2002.

Rozhovor s Janem Kloubkem

Co vás lákalo na tom, stát se odborným poradcem na natáčení Kriminálky Anděl?

Byl jsem osloven tvůrci seriálu a lákala mě tedy nová zkušenost.

V čem vás seriál baví?

Na seriálu mě baví to, že nejde za každou cenu za hranu příběhu jako jiné seriály.

V čem vaše práce spočívá? A jak vypadá váš běžný den na place?

Moje role spočívá výhradně v poradenské činnosti, tedy sleduji dění na místě činu, a pokud se tam objeví nějaký zásadní rozpor v rámci kriminalistické práce, např. se stopami či činností na místě, tak pak do takového procesu zasáhnu radou a je zpravidla na týmu (režisér, scenárista, skript a další), zda je taková změna možná. Většinou je taková změna možná v rámci scénáře.

Místo činu v Kriminálce Anděl je obvykle spojeno s vraždou. Jak probíhá příprava takové scény?

Příprava místa činu je práce týmu, který má přesné zadání scenáristy, jak taková scéna bude vypadat. Má role je pak odborně místo činu ohlídat tak, aby byl takový obraz věrný. Ač se to nezdá, tak je to docela složitý proces, kdy má každá věc své místo. Stejně tak stopa či tělo ležící na místě činu.

Právě Kriminálka Anděl staví na své autentičnosti. Lze vůbec divákovi přinést autentický pohled na místo činu? Jak na takovou scénu reagují herci?

Seriál se snaží stavět na autentičnosti, nicméně vše má své limity. Popravdě některá místa činu musíme předělávat a upravovat tak, aby takové místo činu bylo vůbec možné ve vysílacím čase vysílat. Přece jen realita je ještě na jiné úrovni než jakýkoliv seriál. Někdy je velice složité takovou scénu připravit. Mohu takovou scénu samozřejmě připravit kdykoliv, ale bojím se, že by taková scéna neprošla až do vysílání, tedy velice citlivě se hledá ta hranice, kde to je ještě seriálové místo činu a kde už to tak vypadat nebude. Herci reagují na tyto scény různě, od pochvaly až po výraz překvapení. Nicméně pro mě největší pochvala přichází ve chvíli, kdy mi mimo obraz někdo z herců pošeptá, že ho z místa činu mrazí.

Co si myslíte, že by televize neměla nikdy divákovi ukázat, co už by bylo pro vás „přes čáru“?

Televize by nikdy neměla zobrazovat mrtvé děti. Rovněž nám nedělají radost různé metody naší práce zobrazované v televizních seriálech, nicméně pro nás je to zase příležitost najít jiný způsob a metodu, jak práci na místě činu dělat lépe.

Na co vás ve vaší práci žádný poradce nepřipraví?

Přímá zkušenost s místem činu je nenahraditelná a jen přímá zkušenost s místem činu zaručuje dostatek odborných zkušeností, aby člověk mohl poradce pro tak náročný seriál, jako je Kriminálka Anděl, vykonávat.

Jaké jsou největší nešvary tvůrců kriminálních seriálů nebo filmů? Kde nejčastěji dělají chyby?

Největší nešvary tvůrců jsou většinou, když se scenárista při psaní scénáře snaží vyrovnat zavedeným zahraničním seriálům a někdy vyloženě na sílu do scénáře prosadí akční honičku a podobné. Je veliká škoda, že seriály neukazují tu důležitou práci všech na místě činu. Od techniků až po střežící policisty. V tom se mi asi Kriminálka Anděl tolik líbí. Je to o těch lidech, co to dělají, a příběhu, který se mezi nimi proplétá. Je to taková novější verze Malého pitavalu z velkého města. Asi bych se nebál do takového příběhu dát větší prostor i uniformovaným kolegům, protože ti dost často ten případ přinesou a pak nám s ním v nějaké míře dále pomáhají. Tím se vlastně i učí nová generace policistů. Toto je podle mě trošku chyba, kterou tvůrci seriálů dělají. Je to nicméně můj soukromý názor.

Baví vás sledování kriminálních seriálů? Nebo na to naopak nemáte „nervy“?

Kriminální seriály sleduji výjimečně. Popravdě si u toho spíše neodpočinu, protože člověk vlastně automaticky zapne a začne s těmi postavami přemýšlet a pracovat a žít a ten případ řešit. Vlastně vás pak stresuje, že jim nemůžete pomoci.

Zdroje článku:
  • Press kit TV Nova,
  • Autorský text